Ha már elkészült a makettünk és azt szeretnénk másoknak is bemutatni, akkor képeket kell készítenünk róla. A modern digitális fényképezőgépek sok terhet levesznek a vállunkról, de azért sok múlik rajtunk is. Egyrészt Hnorbert készített erről a témáról egy nagyon jó leírást "Hogyan mutassunk meg még többet makettjeinkből" címen, másrészt ez a téma is segít abban, hogy jó minőségű fényképeket tudjunk készíteni! Nézzük is át mi a helyes módja a fotózásnak.
Lehetőség szerint ne használjunk mobiltelefont, számunkra a makrofotózás képessége lesz szükséges, ezt a telefonok nem tudják!
A fény a legfontosabb hozzávaló , ezért ezzel kezdjük. Ha csak lehet, használjunk természetes fényt. A vaku erős fénye akár sérülést is okozhat a fényre érzékeny anyagú makettünknek, idővel kifakulhatnak a színei. Másrészt a visszaverődő fény sok helyen megcsilloghat , különösen a makett ablakain, "üvegezésén". A fény irányára különösen ügyeljünk, mindig a kamera mögött legyen a megvilágítás. Ha az objektívvel szemben van a fény , a kép sötét lesz és életlen. A közvetlen napfény sem szerencsés, a megvilágított részek túl fényesek lesznek az árnyákban lévők sötétek, használjunk szórt , visszaverődött napfényt. Készíthetünk egy fotókabint is, ez egy papírdoboz aminek a belső oldalai fehér színűek és több irányból (a dobozon kivágott nyílások segítségével) is megvilágítjuk.
Fehéregyensúly
A fehéregyensúly azokat a különböző fénytípusokat ellensúlyozza, amelyek domináns színárnyalatot hozhatnak létre a képen. Ezt az árnyalatot el kell távolítani a természetesebb végeredmény érdekében. Minden fényképezőgépnél van legalább egy, többnyire jól működő automatikus fehéregyensúly-beállítás, de ez néha rosszul érzékelheti a fény típusát.
Fénytípusok
izzó
fénycső
napfény
felhős nappali fény
árnyék félhomály
Optikai zoom
Az optikai zoom a fizikai objektív tulajdonsága, és azt mutatja meg, milyen mértékben képes az objektív optikailag felnagyítani a témát. Elég könnyen kezelhető, hasznos jellemző abban az esetben, ha a fotós fizikailag nem tudja jobban megközelíteni a témát.
Makrofókusz üzemmód
Ez az üzemmód felülbírálja az általános célokat szolgáló autofókusz üzemmódot, így nagyon közeli képek készítését teszi lehetővé. Nem minden gépnél egyformák a makroképességek, ezért ha fontosnak tartja a makrofotózást, érdemes elolvasnia a specifikációt. A legjobb nagyítást szűrőkkel érheti el, feltéve, hogy a gyártó felkészítette a gépet kiegészítő szűrők fogadására.
ISO-beállítás
A digitális fényképezőgépeknél az ISO (International Organization for Standardization) beállítás a képérzékelő fényérzékenységét határozza meg. Az alacsonyabb ISO-beállítás (100 vagy 200) kisebb fényérzékenységet biztosít az erős fényben (pl. nyári napsütésben) készített képekhez. Ha ellenben rosszul megvilágított a téma, magasabb (legalább 400-as) ISO beállítást érdemes választani.
A legtöbb digitális kamera automatikus és előre beállítható ISO-értékekkel is rendelkezik. Nem árt tudni, hogy a magasabb ISO-beállítás gyakran rontja a képminőséget a digitális fényképezőgépeknél. Ezért a magas ISO-értékeknél mindig ki kell kísérletezni, milyen minőséget talál a fotós még éppen elfogadhatónak.
EV
Az EV (expozíciós érték) szintén a fénnyel kapcsolatos beállítás. Erős fényben képes megakadályozni a kép részleteinek elmosódását. Az automatikus beállítások nem mindig tudják átlagolással kezelni a fotókompozícióban az erős fényt. Ebben az esetben segíthet a gépek egy részén elérhető EV-beállítás.
Expozíció korrekció
Ez a beállítás másodlagosan finomítja tovább a fent említett EV hatását. A gépen található, fénnyel kapcsolatos beállításokkal kísérletezve lehet a legjobban megtanulni és megérteni, miként befolyásolják a különböző funkciók a munkát. Az expozíció korrekció szélsőséges fényviszonyok között pl. erős napsütésben (- beállításokkal) vagy erős háttérfényben (+ beállításokkal) igazán hasznos.
Expozíció-mérés
És ez még nem minden. Fotózáskor a fénykezelés a legfontosabb dolgok egyike. Az expozíció mérése azt jelenti, hogy a téma fénymennyiségének bemérésével meghatározzuk az optimális expozíciót. A digitális fényképezőgépek több módszert is alkalmaznak az expozíció mérésére.
A többmintás, mátrix- vagy értékelő mérés ugyanarra a módszerre utal. A rendszer sakktáblaszerűen osztja fel a képkockát, és több minta alapján határozza meg az optimális expozíciót.
A középre súlyozott mérés súlyozott átlag szerint középre átlagolja a teljes képkocka expozícióját.
Középponti szpot vagy szpotmérés segítségével a fotós pontosan bemérheti a témát, a képkocka többi részét pedig figyelmen kívül hagyja. Ez a makro-üzemmódú és az erős háttérfénnyel fotózott képeknél különösen alkalmas módszer.
Zársebesség
A legmodernebb digitális fényképezőgépek a hagyományos gépeket idéző mechanikus zárszerkezettel is rendelkeznek. Egyes modelleknél manuális (önállóan beállítható) zársebesség-prioritás üzemmód áll rendelkezésre, amely a következő funkcióval, a rekesszel is képes együttműködni. Nagy zársebességgel lehet megörökíteni például a vízcsapból aláhulló vízcseppeket. Kisebb zársebességnél a megfelelő élesség eléréséhez állványra lehet szükség.
Rekesz
A rekesz az az objektíven található nyílás, amely szabályozza a képérzékelőre jutó fény mennyiségét. Átmérőjét f-stopban határozzák meg. Az f/8, f-8 és 1:8 beállítás mind ugyanarra az f-stop értékre utal. Egyes gépek manuális rekesz-prioritás üzemmóddal is rendelkeznek. A rekesz közvetlenül befolyásolja a mélységélességet.
Mélységélesség
A nagy rekeszbeállítás (alacsony f-stop érték) sekély mélységélességet eredményez. Sekély mélységélességről beszélünk akkor, amikor a téma előtt és mögött található tárgyak nem fókuszáltak.
A kisebb rekeszbeállítás (nagyobb f-stop érték) nagyobb mélységélességet eredményez. Nagyobb mélységélességről beszélünk akkor, amikor a téma előtt és mögött található tárgyak is fókuszáltak.
A makró olyan nagyon közeli kép, amely esetenként 2,5 cm-nél kisebb távolságról is készülhet.
A makrofotóknál nem csak a fotós, hanem a fényképezőgép árnyékára is ügyelni kell. Ilyenkor az ember ugyanis sokszor olyan közel kerül a témához, hogy a gép eltakarja a rendelkezésre álló fény egy részét.
Néha a fotós annyira a témára koncentrál, hogy teljesen figyelmen kívül hagyja a környezetet, azon belül is a hátteret. Lehetőleg ne egy kupac szerszám és maradék anyag között kelljen megtalálni a témát, egy bekapcsolt tv a háttérben elvonja a figyelmet a makettünkről.
Jó hír hogy a digitális gépeknél nincs elpazarolt nyersanyag, lehetőleg több képet is készítsünk és a legjobbakat publikáljuk.
Jó fotózást mindenkinek!