I-400 (Ingyenes 1/200)

Watercrafts

I-400 (Ingyenes 1/200)

HozzászólásSzerző: minipeti » 2024.05.19. 14:21

1945 augusztusában a japán fegyverletételt követően a US Navy 24 tengeralattjárót fogott el, melyek az utasításoknak megfelelően megadták magukat. Ezek között volt három, melyekhez hasonlót még nem láttak az amerikaiak. A hajók nem csak méretükben, hanem rendeltetésükben is kuriózumnak számítottak. Bár teherszállító tengeralattjáróknak nézték először (a legénység ugyanis tengerbe dobta a "rakományt"), a Szaszebó kikötőbe érkezés utáni átvizsgálást követően derült ki, hogy ezek bizony repülőgép-hordozó tengeralattjárók.

Műszaki adatok:
-Vízkiszorítás a felszínen: 5307 t
-Vízkiszorítás alámerülve: 6670 t
-Hossz: 122 m
-Szélesség: 12 m
-Merülés: 7 m
-Merülési mélység: 100 m
-Meghajtó rendszer:
Dízel-elektromos meghajtó rendszer:
4* 1680 kW (2250 lóerős) dízelmotor felszíni menetben
2* 1600 kW (2200 lóerős) elektromotor víz alatti menetben
-Sebesség felszíni menetben: 18,7 csomó (34,6 km/h)
-Sebesség víz alatti menetben: 6,5 csomó (12 km/h)
-Hatótávolság: 69400 km (2 millió liter gázolajjal)
-Fegyverzet:
-8*533 mm-es torpedóvető cső az orrrészben
-1*140 mm-es L/40 csőhosszúságú 11. évi típusú tengerészeti löveg
-3*tripla 25 mm-es 96-os típusú légvédelmi gépágyú
-1*25 mm-es 96-os típusú légvédelmi gépágyú
-Szállított kötelék: 3*Aichi M6A1 Serian torpedóbombázó hidroplán
-Legénység: 144 fő

A repülőgép-hordozó tengeralattjáró ötlete Jamamoto Iszoroku tengernagytól származott, aki 1942 elején - felismerve, hogy a Pearl Harbour elleni rajtaütés következményei és az amerikai mozgosítás nem úgy zajlik, mint, ahogy azt előzetesen kalkulálták - egy tervet nyújtott be a Nihon Kaigun admiralitása felé, melyben az Egyesült Államok honi területeinek közvetlen támadását és az ahhoz elképzelt fegyvert vázolta fel. A terv lényege a meglepetésszerű támadásban rejlett, ami célterület víz alatti menetben történő megközelítésében volt elérhető. A terv 18 egységgel számolt, melyekből végül 3 épült meg, ezekből kettő állt szolgálatba (azok is csak 1945-ben), míg a negyedik egységet nem sikerült befejezni, a többi építését már el sem kezdték.
A mérnököknek és a japán iparnak is hatalmas feladatot jelentett ezen hajók kifejlesztése és megépítése. A hangárat a hajótest tetején, a felépítménybe integrálva tervezték, ami normál esetben a súlypont megemelkedését okozná, ezért a mérnökök egy dupla belső hajótestes elrendezés mellett döntöttek. A hajótest hossza kétszerese volt egy német U-VII osztályú egységnek. Emellett ki kellett alakítani elegendő helyet a rendkívüli hatótávolság - a japánok ugyanis nem használhatták a Panama-csatornát - miatt szükségessé vált 2 millió liter gázolajnak és a több hónapra elegendő ellátmánynak is. A hajótestet hegesztés helyett szegecseléssel építették, ami növelte a hajók tömegét, ugyanakkor gyengébb sérülésállóságot eredményezett. A repülőgépek indítását az orrész tetején elhelyezett sűrített-levegővel üzemelő katapulttal kívánták végezni. A repülőgépek felkészítését még a víz alatt megkezdték volna a motorok felmelegítésével, majd a felszínen a gépeket egyesével a katapultra helyezték volna, amit a motor beindítása, a behajtott szárnyak kinyitása, az úszótalpak felszerelése és a függesztmény felhelyezése követett volna. A három gépből álló kötelék indítása a felszínre emelkedést követően 30 percet igényelt. A gyakorlatban a folyamat 45 percet jelentett, ami kifejezetten veszélyessé tette a műveletet az álló helyzetben lévő tengeralattjárónak. A hajó ezt követően alámerülve várta volna a gépek visszaérkezését, amelyeket után daruval emltek volna vissza a fedélzetre és helyeztek volna vissza a hangárba. A problémák garmadáját a hatalmas hajótest azzal is növelte, hogy egy ekkora tengeralattjárónak - a kor és a japán ipar technológiai színvonalának megfelelően - hosszú időbe telt a felszínre emelkedés és a merülés is, növelve a hajó védtelen helyzetben tartózkodás időtartamát. A rendszeresített repülőgépek sem működtek kielégítően. Gyakoriak voltak a meghibásodások, ami a rohamtempójú fejlesztésnek, és a rossz minőségű alapanyagoknak volt betudható. Mindezek ellenére az amerikaiak veszélyes fegyvernek tekintették ezeket a hajókat és amikor az oroszok szerették volna megvizsgálni azokat, az amerikaiak mindet elsüllyesztették eltitkolva a roncsok koordinátáit.

A makettet kísérletképpen építettem, hogy kipróbáljam a 200 g-os nyomtatópapírt, amit egy másik építéshez használnék.

A kivágó az alábbi linken érhető el:
https://papermodel.jp/i400-index.html

A kivágó 11 db A4 méretű lapból áll. A hajó alkatrészei 9 oldalon vannak, míg az alap 1 oldalon és a készlethez megépíthető 2 db Szerian bombázó 1 oldalon kapott helyet. A kivágó 4 különálló pdf dokumtumban tölthető le, valamint a tervező szokásának megfelelően az összeállítási útmutató a honlapon van (én ezt lemásoltam egy word dokumentumba).
Egyik egység sem került bevetésre. Az első bevetés odaútja során következett be a japán fegyverletétel és ezzel a háború befejeződött, a köteléket visszarendelték és felszólították a megadásra.

Kép
"Közelre nézz, és mindent látni fogsz!" (A részeges karatemester)
Avatar
minipeti
Fórumozó
Fórumozó
 
Hozzászólások: 233
Csatlakozott: 2016.11.21. 12:35

Re: I-400 (Ingyenes 1/200)

HozzászólásSzerző: minipeti » 2024.05.19. 14:25

Az építés a tat felől indul, annak utolsó szekciójával, ami három alkatrészből áll.
Kép

Kép

Kép

Kép

Itt szembesültem először azzal, hogy ezzel a papírral nem lesz könnyű dolgom. Nehezen kezelhető, ellenben van tartása.
"Közelre nézz, és mindent látni fogsz!" (A részeges karatemester)
Avatar
minipeti
Fórumozó
Fórumozó
 
Hozzászólások: 233
Csatlakozott: 2016.11.21. 12:35

Re: I-400 (Ingyenes 1/200)

HozzászólásSzerző: minipeti » 2024.05.19. 14:28

Majd az építést folytattam a tat soron következő három elemével.
Kép

Kép

Kép

Naná, hogy illeszkedési problémák vannak.
"Közelre nézz, és mindent látni fogsz!" (A részeges karatemester)
Avatar
minipeti
Fórumozó
Fórumozó
 
Hozzászólások: 233
Csatlakozott: 2016.11.21. 12:35

Re: I-400 (Ingyenes 1/200)

HozzászólásSzerző: minipeti » 2024.05.19. 14:33

Az élek festését vörös és szürke filctollakkal végeztem. A tat után a hajótest középső része következett. Itt legalább van váz, még, ha keresztválaszfalak formájában is, de se előtte, se utána nincs, ami sajátos horpadást eredményezett a középrész és az orr, valamint a tat illesztésénél a fedélzet felől. Utólag derült ki, hogy az elemeket először a gerinc vonalában érdemes összeragasztani, akkor kevésbé problémás.
Kép

Kép

Kép
"Közelre nézz, és mindent látni fogsz!" (A részeges karatemester)
Avatar
minipeti
Fórumozó
Fórumozó
 
Hozzászólások: 233
Csatlakozott: 2016.11.21. 12:35

Re: I-400 (Ingyenes 1/200)

HozzászólásSzerző: minipeti » 2024.05.19. 14:37

Majd nekiálltam az orrésznek. Itt sem voltak vázelemek.
Kép

Kép

Kép

De felkerültek az első kormányfelületek.

Kép

Kép

Itt látható, hogy a belső váz hiánya egy elég érdekes deformációt eredményezett. A hajótest szélei eléggé széttartanak. Gondoltam, a fedélzet majd megoldja.

Kép
"Közelre nézz, és mindent látni fogsz!" (A részeges karatemester)
Avatar
minipeti
Fórumozó
Fórumozó
 
Hozzászólások: 233
Csatlakozott: 2016.11.21. 12:35

Re: I-400 (Ingyenes 1/200)

HozzászólásSzerző: minipeti » 2024.05.19. 15:30

Az összeállítási útmutató alapján a hajógerinccel folytattam. Hátha javít a helyzeten.
Kép

Kép

Kép
Hát nem sokat.
"Közelre nézz, és mindent látni fogsz!" (A részeges karatemester)
Avatar
minipeti
Fórumozó
Fórumozó
 
Hozzászólások: 233
Csatlakozott: 2016.11.21. 12:35

Re: I-400 (Ingyenes 1/200)

HozzászólásSzerző: minipeti » 2024.05.19. 15:38

Ez után a lengéscsillapító bordákat/stabilizáló szárnyakat kellett volna felhelyezni, de én inkább a fedélzet alátámasztásával folytattam, mert tartottam a potenciális sérülésektől és nagyon irritált a hajótest formája.
Kép

Kép

Az utóbbi helyzet sokat javult, de az illeszkedési hibák csak maradtak és a fedélzet mentén jól látható horpadások vannak, amit részben a hibák, részben a vastag papír okozott.
Továbbá, ami késik nem múlik, felkerültek a stabilizálók is.
Kép

Kép

Kép

Viszont felmerült további sérülési lehetőség, ami a tárolásból, valamint mozgatásból származhat, így elkészítettem az alapzatot is, bár az útmutató szerint az még ráér.
Kép

Kép
"Közelre nézz, és mindent látni fogsz!" (A részeges karatemester)
Avatar
minipeti
Fórumozó
Fórumozó
 
Hozzászólások: 233
Csatlakozott: 2016.11.21. 12:35

Re: I-400 (Ingyenes 1/200)

HozzászólásSzerző: minipeti » 2024.05.19. 15:44

Ezt követően nekiálltam a kormánylapátnak és a hátsó magassági kormánynak.
Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Majd a két csavartengellyel és a hajócsavarokkal folytattam.
Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Látható, hogy ez egy "gagyi" makett, de az építése attól még élvezetes tud lenni.
Aztán felraktam a korlátokat a tatra, melyek feladata a mólóhoz kikötött hajó hajócsavarjainak védelme.
Kép

Kép

Kép
"Közelre nézz, és mindent látni fogsz!" (A részeges karatemester)
Avatar
minipeti
Fórumozó
Fórumozó
 
Hozzászólások: 233
Csatlakozott: 2016.11.21. 12:35

Re: I-400 (Ingyenes 1/200)

HozzászólásSzerző: minipeti » 2024.05.19. 15:53

Ezt követően felraktam a három alkatrészből álló fedélzetet az alátámasztásra.
Kép

Kép

Kép
Na itt jött a bibi egy közel fél centis hézag miatt. Próbáltam a filctollal színezni, de a technokol nem engedte. Egy részét majd a hangárajtó elfedi.
Az építést a katapulttal folytattam.
Kép

Kép

Kép

Sajnos kicsit nehezen akart illeszkedni a fedélzetre. Majd a tatnál lévő két oldalsó palánk következett. Céljuk számomra nem tiszta, de lehet, hogy a hullámverés ellen védhették valamelyest a 140-es löveg kezelőit.
Kép

Kép

Kép
"Közelre nézz, és mindent látni fogsz!" (A részeges karatemester)
Avatar
minipeti
Fórumozó
Fórumozó
 
Hozzászólások: 233
Csatlakozott: 2016.11.21. 12:35

Re: I-400 (Ingyenes 1/200)

HozzászólásSzerző: minipeti » 2024.05.19. 16:06

Ezt követően a felépítménnyel folytattam, azon belül is a hangárcsővel. A hangárajtó formája érdekes, de nem megoldhatatlan. Ugyanakkor csak zárt állapotban építhető.
Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Majd a felette lévő fedélzet és a felépítmény meglehetősen érdekes formájú kiegészítésével folytattam. Itt kap majd helyet az uszony és a légvédelmi fegyverzet is.
Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Elég nehéz volt a meghajtogatás és a hangárcsőre történő illesztés is. Néhol látszik, hogy hol oldotta föl és színezte el a technokol a nyomtatófestéket. Ez után az uszonnyal folytattam, aminél az okozza a nehézséget, hogy van az oldalában egy ív, amit három alkatrészből kell elkészíteni. Mikor felkerül a hajóra, olyan, mintha csak hozzá lenne csapva a felépítményhez. Bár sok alkatrészből áll, a többi része már nem vészes, de az illesztési hibák idegesítőek tudnak lenni.
Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Majd folytattam a két hullámtörővel.
Kép

Kép

Kép
"Közelre nézz, és mindent látni fogsz!" (A részeges karatemester)
Avatar
minipeti
Fórumozó
Fórumozó
 
Hozzászólások: 233
Csatlakozott: 2016.11.21. 12:35

Re: I-400 (Ingyenes 1/200)

HozzászólásSzerző: minipeti » 2024.05.19. 16:17

Ezt követően az uszony szerelvényeivel folytattam, melyek két dimenziósak.
Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép
Elkészült a szimpla 25 mm-es gépágyú.
Kép

Kép

Kép

Aztán a hadilobogó következett.
Kép

Kép

Majd a három tripla 25 mm-es 96-os típusú gépágyúval folytattam.
Kép

Kép

Kép

Kép

Majd a főfedélzet szerelvényeit és a 140 mm-es löveg került sorra.
Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Ezzel a hajó maga kész is van, már csak a repülőgépek vannak hátra.
"Közelre nézz, és mindent látni fogsz!" (A részeges karatemester)
Avatar
minipeti
Fórumozó
Fórumozó
 
Hozzászólások: 233
Csatlakozott: 2016.11.21. 12:35

Re: I-400 (Ingyenes 1/200)

HozzászólásSzerző: minipeti » 2024.05.19. 21:11

A kivágóból a hordozott gépeket kétféle konfigurációban lehet megépíteni: összecsukott, szállítási helyzetben, valamint indításra előkészített állapotban. Én mindkettőből egyet építettem, párhuzamosan. Az építés a törzs összeszerelésével kezdődik.
Kép
Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép
Nos nem volt könnyű, de nehéz. Sok gondot okozott az illeszkedés és a papírvastagság, de meglepően erősre sikerült ezek a kis gépek. Ezt követően a katapulthooz szükséges alkatrészeket ragasztottam föl, mert talpként is funkcionálnak és íííííííííígy kevésbé gurulnak el.
Kép

Kép

Kép

Kép

Kép
Ezt követően a pilótafülke szélvédője és kabintetője következett. Ez három alkatrész gépenként. Sajnos ebből az egyik szélvédőt sikerült elhagyni, így azt 80-g-os papírra újranyomtattam. Az árnyalatában tér el az eredetitől.
Kép

Kép
Az építést a függőleges vezérsíkokkal, majd a vízszintes vezérsíkokkal folytattam. Mivel az összecsukott állapotú gépnél a behajtott szárny miatt gondok lehetnek. A behajtott részeket pedig majd a szárnyak után érdemes felragasztani.
Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép
Ez után a szárnyakkal folytattam. szerencsére a behajtott szárny ragasztási pontját színkódolták, így könnyebb a megfelelőt a megfelelő oldalra helyezni.
Kép

Kép

Kép
Ettől a ponttól már nem párhuzamosan építettem a két gépet. Először az összehajtott gépet fejeztem be. A vezérsíkok behajtott elemeivel kezdtem.
Kép

Kép

Kép

Kép

Kép
Majd következett a háromtollú légcsavar és az orrkúp és az első bombázó elkészült.
Kép

Kép

Kép

Kép
A másik gép építését az úszótalpak száraival folytattam, majd légcsavart készítettem el. Utoljára az úszótalpak kerültek föl.
Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

A kész hajóról a képek a galériába kerülnek.
"Közelre nézz, és mindent látni fogsz!" (A részeges karatemester)
Avatar
minipeti
Fórumozó
Fórumozó
 
Hozzászólások: 233
Csatlakozott: 2016.11.21. 12:35

Re: I-400 (Ingyenes 1/200)

HozzászólásSzerző: KisSas » 2024.05.20. 19:37

Ez akkor egy egynapos építés?

Egyébként jól sikerült! Gratulálok hozzá! [thumbup]
KisSas
Avatar
KisSas
Közösségi tag
Közösségi tag
 
Hozzászólások: 934
Csatlakozott: 2010.05.12. 18:51
Tartózkodási hely: Örkény, HUN

Re: I-400 (Ingyenes 1/200)

HozzászólásSzerző: minipeti » 2024.05.23. 16:01

Köszönöm!
Nem, hosszabb. Körülbelül egy hónapig készült, de a kihagyások nélkül egy hét lenne, vagy még annál is kevesebb. Az építés megosztásával időbeli okokból csak a befejezés után tudtam foglalkozni.
"Közelre nézz, és mindent látni fogsz!" (A részeges karatemester)
Avatar
minipeti
Fórumozó
Fórumozó
 
Hozzászólások: 233
Csatlakozott: 2016.11.21. 12:35

Re: I-400 (Ingyenes 1/200)

HozzászólásSzerző: Gaccso » 2024.06.17. 22:02

Nagyon jó lett ez a hajó. Nekem nagyon tetszik. Gratulálok!
Avatar
Gaccso
Adminisztrátor
Adminisztrátor
 
Hozzászólások: 4254
Csatlakozott: 2010.04.28. 21:39
Tartózkodási hely: Győr


Vissza: Vízi járművek

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


cron